جمعه, 10 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۸/۱۸ 
  • کد خبر : ۳۲۰۹
جشن بزرگ تیرماه سیزده شو آبان ۱۴۰۰

برگزاری جشن آیینی تیرماه سیزده شو درکتالم وساداتشهر

احمد خوش قلب  شهردار اعضای شورای اسلامی شهر کتالم و ساداتشهر در حاشیه برپایی جشن آیینی تیرماه سیزده شو از حضور و همراهی مردم شهر کتالم و ساداتشهر ،رامسر و حومه دراین جشن تشکر کرده و از اجرای برنامه فرهنگی و شاد در آینده نزدیک با ریشه کن شدن ویروس کرونا خبر دادند و اعلام کردند: مردم کتالم و ساداتشهر لیاقت شادی و اخبار خوب را دارند که در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.
مهندس خوش قلب افزود:پاسداشت شادمانی و اعیاد پیشنیان ما که سرشار از آموزه های غنی زندگی است موضوع مهمی بوده که متاسفانه گاها نادیده گرفته شده و این مهم به خودی خود باعث نابودی همه مراسم های آیینی زیبا و سراسر از شادی گردید. 
لازم بذکر است: در گاهنامه گالشی ، ۱۵ مرداد ماه شمسی مصادف با  اول نوروز گالشی است و ۱۳ تیرماه گالشی مصادف با ۱۳ آبان شمسی است که جشن تیرگان در این روز برگزار می شود و امیری خوانی یکی از آیتم های مهم این مراسم آیینی است که با خواندن دوبیتی امیری منتسب به امیر پازورانی  شاعر مذهبی سرای مازندرانی ، تعبیری یا همان فال یکسال فردی که انگشتر یا نشانش از داخل آب پاک درون مشرفه " ظرف مسی "  بیرون می آید را می گوید.
جشن تیرماه سیزده در تاریخ پیش از اسلام در ایران وجود داشته است، شناسایی و احیای این آیین های کهن  موجبات از بین رفتن غم و اندوه شده و شادی و نشاط را برای مردم به ارمغان می آورد که شهرداری کتالم و ساداتشهر در این بین توانست با اجرای برنامه های شاد ساعات خوش و مورد رضایتی را برای مردم فراهم آورد. 
خیل عظیم جمعیت در جشن تیرماه سیزده شو کتالم و ساداتشهر نشان از رضایتی بود که در پایان این آیئین سنتی می توانست مورد تایید باشد.

روابط‌عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر کتالم و ساداتشهر     

           

 

 

     

 

  

     

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0